Patrimoni Cultural Immaterial

IDENTIFICACIÓ / LOCALITZACIÓ / DATACIÓ / DESCRIPCIÓ / SALVAGUARDA / RECURSOS ASSOCIATS / INFORMACIÓ TÈCNICA / INTERPRETACIÓ

Salvaguarda:

Transmissió: 

Són els mateixos integrants dels diferents grups els responsables de transmetre els aspectes del ball als nous membres que s’hi incorporen. En base a l’organització interna de cada colla seran els responsables de cada àrea de treball qui acabaran transmeten la informació als membres del grup. Aquells qui normalment escriuen els textos expliquen les formes mètriques i formals als nous, qui s’encarrega de la coreografia l’ensenya i repassa per tots els components, els responsables de vestuari i maquillatge ajuden i vetllen perquè tot es faci segons el seu costum.

Viabilitat / Riscos: 

El problema més gran que es poden enfrontar aquests tipus de representacions són les demandes judicials. Si bé fins a dia d’avui cap a prosperat, sí que hi ha hagut amenaces per part de partits polítics i de persones a títol personal d’interposar una demanda judicial. Aquest fet no ha passat a cap dels 3 grups motius de l'estudi, però sí en altres grups del país que també fan crítica social (a més d’un ball de diables i al ball de dames i vells de Tarragona per exemple).

Aquest fet s’ha produït per la incomprensió dels afectats al model cultural del país i al concepte del que és un text satíric i la funció que té en la societat i en la festa. En la majoria de casos la figura pública que ha patit la sàtira d’algun d’aquests elements festius no entén la situació del seu càrrec ni el fet de ser un personatge públic exposat a la interpel·lació del poble.

Malgrat el que s’acaba de comentar, que es podria considerar anecdòtic o fins i tot circumstancial, aquests grups gaudeixen de bona salut i molt bona recepció per part dels espectadors. L’humor, l’escarni i el joc teatral que ofereixen, agrada, i els nombre d’espectadors augmenta cada any.

Valoració de l'individu / grup / comunitat: 

En el transcurs dels darrers 20 anys (moment en què es recupera aquestes representacions al Penedès) l’acceptació i el coneixement del ball ha anat en augment. El públic assistent a les representacions ha crescut al llarg dels anys i aquesta és la mostra del seu èxit i acceptació per part de la ciutadania. 

Mesures de salvaguarda preses pel grup / comunitat: 

Els tres grups compten amb presència a les xarxes socials (instagram, facebook, pàgina web), i també apareixen a les webs de les seves respectives festes.

A Vilafranca durant uns anys (actualment no es fa) s’han publicat els versos a la premsa local; a Vilanova els venen al públic assistent en forma d’un llibret i també es poden trobar vídeos al youtube de les representacions.

Protecció jurídico-administrativa / reconeixement patrimonial: 
Altres
Protecció jurídico-administrativa / reconeixement patrimonial: 

Tan a Vilafranca com a Vilanova i la Geltrú la representació del ball dels malcasats s'executa en el context de la festa major i del carnaval respectivament. Aquestes dues festes tenen la declaració de Festa Patrimonial d'Interès Nacional per la Generalitat de Catalunya.

En el cas de Vilafranca també existeix un protocol festiu que regula els aspectes de la festa. Aquest protocol va ser aprovat pel ple de l’Ajuntament l’any 2006.

Al Vendrell també existeix un protocol festiu, aprovat per decret el 2018, que en regula les actuacions dins de la festa.

Altres mesures de salvaguarda / promoció / difusió [text lliure]: 

Les representacions del ball dels malcasats forma part oficial de les programacions de la festa a les seves poblacions, per aquest motiu trobem anunciats els horaris i espais d’actuació als programes oficials de la festa, així com a les webs de les mateixes festes.

A la Casa de la Festa Major de Vilafranca (exposició permanent de la festa on s’explica el ritual festiu i els elements que la componen) hi ha un apartat explicatiu del ball a Vilafranca.

També trobem explicacions del ball en publicacions relatives a les festes del Carnaval de Vilanova i de la Festa Major vilafranquina; i a la web oficial del grup de teatre Inestables del Vendrell, del que el ball n’és una secció, cada any hi pengen fotografies i el vídeo de l’actuació.

En l’àmbit general dels balls parlats s’han realitzat dos congressos per tal d’estudiar el tema i treballar-ne el seu coneixement. El primer es va fer l’any 1990 i el segon el 2014, ambdós a Tarragona. A les actes del primer congrés hi ha referències i explicacions del ball en alguna de les seves comunicacions, però és a les actes del segon congrés on es poden trobar dues comunicacions que tracten específicament el ball dels malcasats: “Màscares, disfresses i parlaments. El ball de Malcasats context singular” de Carles Roig Loscertales i “Ball dels Malcasats al Penedès: aportacions coreogràfiques.” de Raimon Casals i Canalias.