Etnologia.cat

Subscriure a Canal Etnologia.cat Etnologia.cat
Actualitzat: fa 47 minuts 55 segons

La fotografia de Cintet Rifà Anglada: una mirada etnogràfica (1900-1930). Inauguració a Molins de Rei

dv., 22/02/2019 - 11:49
Sala d’exposicions Ca n’Ametller. Plaça de Catalunya 25, Molins de Rei
Del 22 de febrer al 14 d’abril de 2019
INAUGURACIÓ: divendres 22 de febrer, 19.00 h

El Museu del Ter va presentar l’any 2016 l’exposició “La fotografia de Cintet Rifà Anglada. Una mirada etnogràfica (1900-1930)”, una mostra que posava el focus en allò que molts consideren la característica més valuosa de Cintet Rifà: la mirada etnogràfica. Una mirada que Rifà projecta a la comarca d’Osona, i especialment a la vall del Ges, als peus del santuari de Bellmunt, on Cintet Rifà va recollir les formes de vida i treball en un entorn rural, al voltant de la casa familiar del Serrat de Nespla, adquirida pels Rifà l’any 1897.

Jacint Rifà Anglada, conegut i recordat en l’entorn familiar com a oncle Cintet, va néixer a Manlleu l’any 1879 en una família d’industrials del tèxtil manlleuenc que, a principis del segle XX, en un context de greu conflictivitat social, va traslladar la seva residència principal al carrer del Bruc de l’Eixample de Barcelona. En Cintet, tot i treballar sempre en l’empresa familiar, no va exercir mai el paper de lideratge, que sí que van assumir alguns dels seus germans.

Solter, amb temps i diners, la seva sensibilitat el va portar cap a altres activitats: els llibres, la pintura, els viatges i, és clar, la fotografia. Aquest fons n’és una bona mostra. Cintet Rifà va morir l’any 1938, en plena guerra civil, i va deixar el llegat de les seves fotografies, que es van conservar a la casa del Serrat de Sant Pere de Torelló, l’altre gran escenari de la seva vida i, sobretot, de la seva mirada fotogràfica.

García Hermosilla, Carles (a cura de) (2018) La fotografia de Cintet Rifà Anglada. Una mirada etnogràfica (1900-1930). Manlleu, Museu del Ter, 96 p. [catàleg en línia]

 

Presentació del llibre d’orgue de Prats de Rei de Domingo Monfort (1801-1870)

dt., 19/02/2019 - 09:47
Sala Polivalent. Carrer del Ravalet, 31. Els Prats de Rei
Diumenge 24 de febrer, 13.00 hores

Vilarrúbias, Daniel (a cura de) (2018) El llibre d’orgue de Prats de Rei de Domingo Monfort (1801-1870), Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i DINSIC (Calaix de Solfa; 20), 108 p.

Els llibres o quaderns d’orgue són una de les fonts més valorades per als intèrprets de música tradicional catalana històrica. La raó és que transmeten per la via escrita un corpus de músiques que al seu temps foren d’abast popular, ja que eren executades com una prerrogativa dels organistes en determinades solemnitats del cicle festiu nadalenc (del 24 de desembre al vespre fins al dia de Reis).

Com que no eren músiques pròpiament litúrgiques però sonaven en un context totalment litúrgic i eclesial, es considerava que l’organista s’havia permès una llibertat o, com se sol dir, que havia tocat una llibertat d’orgue. Aquest costum es va iniciar després del Concili de Trento i va tenir un auge molt considerable a Catalunya durant tot el segle XIX.

El present manuscrit, copiat pel prevere calafí Domingo Monfort l’any 1843, s’ha d’ubicar en el context de l’orgue i culte de la parròquia de Prats de Rei (Anoia), on Monfort servia com a beneficiat organista des de 1829. La seva enorme extensió, la qualitat de la seva còpia i la varietat de les músiques que transcriu, afegit al fet de poder-lo ubicar geogràficament i de comparar-ne el contingut amb el seu germà petit de Calaf, ja publicat en aquesta mateixa col·lecció, el fan especialment rellevant.

Els sons de la festa, a Amposta i arreu de Catalunya.

dv., 15/02/2019 - 10:20

La conferència “Carlos Conde Calvet, un apassionat de la música i de la vida”, que anirà a càrrec de Núria Gómez, Carlos Royo i Jordi Bertran, dóna continuïtat a la 8a edició del cicle de conferències “Biografies Ampostines”, que té per objectiu recuperar i divulgar les vivències i els treballs realitzats per persones destacades per la seva vinculació a la ciutat d’Amposta, en qualsevol àmbit d’actuació.

El músic Carlos Conde Calvet (1940-2017) és, sens dubte, una d’aquestes figures. Amb la seva trompeta, va contribuir a la creació del paisatge sonor de la festa, especialment a Amposta, però també a les festes tarragonines i d’altres indrets de catalunya i de l’estat,  tant formant part de la banda de música de la Unió Filharmònica d’Amposta (la Fila), on va tocar durant 60 anys després d’ingressar el 1955 sota la direcció del mestre José M. Arasa Gargallo, com músic de la Xaranga L’Alegria, creada el 1986 a Amposta, sent un dels seus fundadors; una petita formació musical que va destacar en l’animació musical dels actes populars i tradicionals de festes majors d’un gran nombre de poblacions que, en moltes ocasions,  els acabaven de recuperar.

L’entrada a la conferència és gratuïta i oberta a tothom.

Organitzen: Museu de les Terres de l’Ebre, Campus Extens de la URV a Amposta i Ajuntament d’Amposta.

Col·labora: Diputació de Tarragona.

Data: Dimecres 20 de febrer de 2019.

Lloc: Sala d’actes del Museu de les Terres de l’Ebre.

Hora: 19.30h.

Més informació: Museu de les Terres de l’Ebre. Tel. 977 702 954 www.museuterresebre.cat

El vidre català

dt., 12/02/2019 - 11:55

Amb el llibre El vidre català, de Jordi Carreras Barreda, Brau edicions acaba de publicar un nou volum, el vuitè, de la seva col·lecció Eines i feines, orientada a recercar, recuperar i divulgar el coneixement de les arts manuals catalanes, incloent-hi des de les antigues tècniques d’oficis tradicionals als àmbits artesanals més populars.Un llibre de 184 pàgines, profusament il·lustrat amb dibuixos i fotografies històriques i actuals.

Jordi Carreras és llicenciat en història de l’art per la UB, és responsable del departament d’antiguitats de la sala de subhastes Balclis de Barcelona i col·laborador del Museu del Disseny de Barcelona, especialment en tasques d’estudi i conservació de la col·lecció de vidre. Diverses institucions, col·leccionistes i museus catalans amb fons etnològics han aportat al llibre informació i fotografies històriques, entre els quals el Museu de les Terres de l’Ebre. És autor de diversos estudis i publicacions sobre la història del vidre, i ha col·laborat com a catalogador i documentalista de nombroses exposicions i catàlegs de diferents museus. És el responsable de la selecció i documentació dels objectes de vidre català de l’actual exposició del Museu del Disseny de Barcelona.

Editat: Brau Edicions (Figueres)

ISBN: 978-84-15885-77-1

Més informació: http://www.brauedicions.com/fonseditorial.php

Qui no es fum d’aqueix món…

dl., 11/02/2019 - 17:49

El pròxim dia 27 de febrer, a les 19.00 h, presentarem el catàleg «Qui no es fum d’aqueix món… Humor i sàtira al Carnaval de Reus», al Museu de Reus (Raval de Santa Anna, núm. 59). Aquest és un estudi sobre les formes de burla —oral, teatral, impresa…— en els carnavals reusencs des del segle XVI fins al present: mascarades, fulls satírics, matracades, premsa carnavalesca, etcètera.

El treball, realitzat amb motiu del 40è aniversari de la primera publicació satírica del Carnaval actual —el Tururut Viola de 1979— s’editarà en format catàleg, també en paper i tindrà una versió digital a la xarxa per tal que pugui ser consultat per tothom qui ho desitgi.

Aquest treball forma part del programa sobre els carnavals al Baix Camp i el Priorat que ha generat la nostra col·laboració amb el Museu de Reus en l’exposició «Semblar Déu i tot lo món. Els carnavals reusencs 1859-1939» i la realització de l’exposició «L’àlbum del Carnestoltes» a Cornudella de Montsant.

Jornades Memòries i Història: 1939 – La reculada republicana

dj., 07/02/2019 - 12:27

Les jornades que celebrem al Museu d’Història de Sant Feliu de Guíxols anualment sota l’epígraf Memòries i història tenen per objectiu apropar-nos al conflicte de la Guerra Civil (1936-1939).

El tema triat per a 2019 posa l’accent en l’exili que van haver de patir moltes persones de casa nostra.

Amb la presentació del Llibre de Pilar Francès, i la visita a espais com els refugis del Puig i el niu de metralladores al turó
dels Guíxols, podrem connectar amb el nostre passat recent i entendre millor la situació prèvia a una segona i duríssima penitència del bàndol perdedor: l’exili.

Activitats: Divendres, 15 de febrer de 2019 a les 18:00
Sales d’actes del Museu d’Història-Monestir de Sant Feliu de Guíxols

Presentació del llibre: “Quan calmin els mals vents, tornaré” de Pilar Francès

Dissabte, 16 de febrer de 2019 a les 11:00

Sortida: “Llocs de memòria:el conflicte civil i la por”
Punt de trobada: Antic Hospital Municipal, c/ Hospital, 25-35. Sant Feliu de Guíxols

Amb el guiatge de Josep Maria Vicens i Isidre Ribera.
Activitat gratuïta, sense inscripció prèvia.

Patufet, on ets? Aureli Capmany (1868-1954). Exposició itinerant.

dv., 01/02/2019 - 15:49
CRAI Catalunya (Universitat Rovira i Virgili). Avinguda de Catalunya, 35, Tarragona
Inauguració 4 de febrer, 11.30 hores

El passat divendres 25 de gener es va obrir al públic al CRAI Catalunya de la Universitat Rovira i Virgili l’exposició Patufet, on ets? (1868-1954), una exposició que reivindica el llegat del folklorista autodidacta, escriptor i promotor Aureli Capmany en la cultura catalana a partir del personatge d’en Patufet, protagonista de la revista infantil dirigida per Capmany.

La inauguració oficial de l’exposició tindrà lloc el proper dilluns dia 4 de febrer, a les 11.30 hores, al vestíbul del CRAI Campus Catalunya de la mà de Carme Oriol, professora de la Universitat del Departament de Filologia Catalana i responsable de l’arxiu de Folklore. Carme Oriol ha participat també en l’elaboració del catàleg d’aquesta mostra.

L’exposició s’estructura en deu apartats: Aureli Capmany i Farrés; En Patufet; Cançons, crits, orfeons i corals; Rondalles, contes, romanços i llegendes; Balls, danses, imatgeria festiva; Festes, costums; Sants, santes i mares de déu; Jocs, joguines; Barcelona; Gremis, confraries, oficis; Teatres, espectacles i titelles.

A la mostra també es projecta un audiovisual que recorda la vida i la trajectòria de Capmany en diverses facetes.  L’exposició romandrà oberta fins el 28 de febrer en l’horari habitual del CRAI Catalunya.

Web commemoratiu de l’any Capmany

Catifes de Ciment

dv., 01/02/2019 - 12:57

De l’1 de febrer al 19 de maig de 2019

Museu de Cervera

Inauguració el divendres 1 de febrer a les 7 de la tarda al Museu de Cervera

Dins l’ampli registre d’arts aplicades a l’arquitectura al llarg del Modernisme, la rajola hidràulica és un dels menys coneguts. Probablement pel fet de ser un tipus d’objecte pensat per ser trepitjat, amb les connotacions negatives que aquest acte porta aparellat, aquest tipus de decoració ha estat menysvalorada i encara avui se’n negligeix la seva conservació o salvaguarda quan es restaura un edifici antic.

Malgrat tot, la seva presència atorga als espais una solució duradora, resistent, higiènica i de gran bellesa. A Catalunya les empreses que en manufacturaren demanaren a reconeguts artistes i arquitectes com Josep Pascó, Alexandre de Riquer, Lluís Domènech i Montaner, Josep Puig i Cadafalch, entre d’altres, dissenys per als seus catàlegs. La seva ràpida acceptació, convertí aquests paviments en vives catifes de ciment, un element íntimament lligat al desenvolupament de l’ornamentació de l’arquitectura modernista que traspassà els límits d’aquest estil i que es seguí emprant amb dissenys més geomètrics al llarg dels anys vint i posteriorment, adaptant en nou gust sorgit de l’Art Déco. Actualment la rajola hidràulica viu un renaixement de la mà de nous dissenyadors i arquitectes que segueixen creient en les seves possibilitats constructives i ornamentals.

La rajola hidràulica de la Casa Museu Duran i Sanpere de Cervera

La ciutat de Cervera no va ser pas aliena a la transformació que va suposar la introducció dels paviments hidràulics a les cases senyorials privades que s’obren al llarg del carrer Major. Un exemple d’aquests habitatges és la Casa Duran i Sanpere la qual, el 1887, va viure una important reforma quan es decideix substituir la rajola vermella comuna per les riques rajoles hidràuliques que decoren cada estança.  Els millors fabricants de Barcelona d’aquell moment, la Casa Orsolà Solà o la Casa Escofet, són qui van proporcionar els diferents models decoratius d’aquestes veritables catifes de ciment.

Juguem a recordar! Jocs i joguines de la generació del Baby Boom (1960-1970)

dv., 01/02/2019 - 11:36
Ca N’Amat Museu de Viladecans. Carrer de les Sitges, 3, Viladecans
Fins al 28 de febrer de 2019

El Museu de Viladecans va inaugurar el passat 14 de desembre l’exposició Juguem a recordar! Jocs i joguines de la generació del Baby Boom, en la qual es pot fer una ullada a les joguines de tots aquells que van nèixer entre els anys 60 i 70 del segle passat. Una exposició elaborada a partir de les aportacions íntegres dels habitants del municipi, i en la que es pot veure un espai dedicat exclusivament a Comansi, la històrica empresa de joguines originada al Baix Llobregat i que va tenir la seva seu a Viladecans.

A més a més, a la mostra destaquen també tres expositors on s’analitza el paper sexista de les joguines durant aquells anys. Així doncs, aquest apartat tracta de fer reflexionar el visitant sobre el paper de la dona durant aquesta època i, sobretot, com es transmet a les nenes aquest rol a través de joguines com les cuines i les planxes infantils o les nines.

Juguem a recordar! Jocs i joguines de la generació del Baby Boom podrà visitar-se fins el 28 de febrer en els horaris habituals de Ca n’Amat – Museu de Viladecans.

Més informació sobre l’exposició.

 

 

Projecten un centre d’interpretació dels forns d’oli de ginebre a Riba-roja d’Ebre

dt., 29/01/2019 - 09:30
Riba-roja d’Ebre

L’oli de ginebre té moltes propietats terapèutiques: antisèptiques, astringents, diurètiques, calmants del dolor… Tradicionalment també es feia servir en abundància per al bestiar, sobretot per tractar-ne afeccions de la pell.

L’oli de ginebre s’obtenia destil·lant la resina de soques de ginebre blanc o càdec. Els forns on es carbonitzaven les soques i es destil·lava l’oli podien tenir diversos dissenys, encara que el més comú era una cambra simple, antigament d’argila, que cobria de manera estanca una pila de teies assecades de soca de càdec. Es provocava la combustió de les soques, que es carbonitzaven i lliuraven la seva resina líquida a través d’un canal estanc, per evitar que el líquid s’encengués.

Algunes poblacions es van especialitzar en l’obtenció d’aquest oli, fet que va provocar que s’hi construïssin forns fixos, reutilitzables i de grans dimensions. Riba-roja d’Ebre va ser durant un temps un dels centres productors més destacats. Només en aquest extens municipi de la Ribera d’Ebre se n’hi han localitzat disset -dels quals onze ja han estat declarats Bé Culturals d’Interès Local- i es disposa d’informació de vuit més encara per localitzar.

Després d’obtenir aquest reconeixement i d’haver vist publicat el llibre Els forns d’oli de ginebre. Una indústria a Riba-roja d’Ebre (Vidal Bonavila, Judit ; Orobitg Ávalos, Marina (2018)), els Amics de Riba-roja d’Ebre busquen portar a terme la construcció d’un nou centre d’interpretació a la imatge dels forns d’olis primigenis, on es mostri al públic com són els forns d’oli de ginebre i l’evolució d’aquesta indústria.

Amplieu la notícia a ebredigital.cat

Més informació sobre els fonrs d’oli al blog

Web dels Amics de Riba-roja d’Ebre sobre els forns d’oli de ginebre

La guerra més propera

dl., 28/01/2019 - 17:51

En el marc del cicle que commemora la fi de la Guerra Civil espanyola, el pròxim dia 29 de gener es durà a terme la conferència La guerra més propera, que anirà a càrrec de Toni Orensanz, coordinador del popular documental Tremolors. Per part de Carrutxa, seguim col·laborant en aquest cicle que, a poc a poc, ens apropa a diferents episodis de la Guerra Civil espanyola.

L’acte tindrà lloc al Centre Cultural El Castell (Reus) a 2/4 de 8 del vespre.

Per a més informació sobre el Cicle de la fi de la Guerra Civil Espanyola, us deixem l’enllaç per tal de poder consultar el programa: https://www.reus.cat/noticia/cicle-dactivitats-en-commemoracio-de-la-fi-de-la-guerra-civil

L’àlbum del Carnestoltes. Els carnavals a Cornudella de Montsant (s. XIX-XX).

dl., 28/01/2019 - 17:48

A partir del considerable fons fotogràfic aplegat a Cornudella de Montsant, des de Carrutxa s’ha dut a terme una exposició, bàsicament fotogràfica, sobre aquesta festa a la vila prioratina. L’exposició, que restarà oberta del 2 de febrer al 18 de març de 2019, no hagués estat possible sense la col·laboració de veïns i veïnes que, durant aquest estiu, han assistit a les sessions d’identificació i ens han apropat més imatges dels seus fons familiars.

Aquesta exposició, que es componper una introducció referent a diverses poblacions de la comarca i per un recull d’imatges dels carnavals de Cornudella entre el primer terç del segle XX i els anys 70 del segle passat, vol ser un agraïment a totes les persones que hi han col·laborat i, per descomptat, vol fer palesa dels grans carnavals que es van viure en aquesta vila.

Us convidem a visitar aquesta exposició composta d’imatges, i a conèixer aquelles característiques que van fer del Carnaval de Cornudella una de les festes més rellevants de la comarca. L’exposició es podrà visitar a la Sala d’Exposicions de l’Ajuntament de Cornudella de Montsant.

Fem Memòria Saidí

dl., 28/01/2019 - 15:13

El passat diumenge 20 de gener va tenir lloc la presentació del projecte “Fem Memòria” a Saidí (Baix Cinca), que pretén recuperar la memòria històrica del municipi mitjançant entrevistes a la gent gran en format audiovisual.

Els seus impulsors, Sergio Rivas i Sonia Ezquerra, que han sigut guardonats amb la XIX Beca Amanda Llebot que atorga l’Institut d’Estudis del Baix Cinca, van encoratjar als assistents a col·laborar amb aquesta iniciativa aportant records, fotografies o vídeos i animant-les a seguir el projecte a xarxes socials.

Amplieu la notícia a tempsdefranja.org

Construint el territori: arquitectura tradicional i paisatge a Catalunya. Exposició i presentació del catàleg a Escaladei

dl., 28/01/2019 - 12:43
Cartoixa d’Escala Dei. Camí de la Cartoixa, s/n, Escaladei
Diumenge 3 de febrer, 12:00 h

L’exposició Construint el territori. Arquitectura tradicional i paisatge a Catalunya analitza la interacció dels éssers humans i l’entorn en contextos molts diversos, abordant la complementarietat entre les dimensions d’espais viscuts, simbòlics i productius dels diferents elements de l’arquitectura tradicional que en condicionen les formes, les tècniques i els materials utilitzats en la construcció i la ornamentació, en relació o no amb els recursos presents en el territori i amb els coneixements tècnics dels especialistes.

En el decurs de l’acte es presentarà també el catàleg de la mateixa exposició editat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, que comptarà amb la intervenció d’un dels autors, Ferran Estrada i Bonell.

Més informació al blog

Web de l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial sobre arquitectura popular catalana

 

 

Seminari: “Antropología de un mundo hipercomunicado: cosmologías, fantasías e imágenes en el universo virtual contemporáneo”

dl., 28/01/2019 - 11:25

Dimarts 29 de gener a les 19h. a l’aula 205 de la Facultat de Geografia i Història de la UB (Campus Raval).

A càrrec de: Nicolás Guigou. Departamento de Ciencias Humanas y Sociales. Facultad de Información y Comunicación. Instituto de Ciencias Antropológicas. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.  Universidad de la República, Uruguay.

Organitza: GREMHER, GRECS, UB. Amb la col·laboració del Grup d’Investigació Religió, Ritual i Poder (GIRRPO) de l’ICA.

Curs de pedra seca a Subirats

dl., 28/01/2019 - 10:17

El celler Albet i Noya recupera una de les seves activitats més tradicionals, el curs de marges de Pedra Seca, el dilluns 4 i el dimarts 5 de març. Serà una formació intensiva de dos dies adreçat tant a professionals com a d’altres persones interessades. La formació anirà a càrrec de dos mestres margeners de l’Escola Mallorquina , Pep Sastre i Jaume Sitges, que es desplaçaran al Penedès per formar nous professionals i recuperar així  les antigues terrasses de les vinyes de coster d’Albet i Noya. Les places estan limitades a 20 persones i es dividiran en dos grups en funció del nivell.

El lloc on es farà la formació es coneix com “la vinya de’n Fanio” i és un exemple  representatiu de les muntanyes d’Ordal pel que fa a l’ús de marges de pedra seca. El curs coincidirà amb la missió inversa que organitza Qalidés i la DO Penedès on es vol mostrar les excel·lències de la denominació a 50 professionals sommeliers i periodistes de renom  i que visitaran els treballs de recuperació dels marges de pedra seca.

INFORMACIÓ DEL CURS

Dies: 4 i 5 de març de 2019

Lloc: Can Milà de la Roca. Lavern-Subirats

Horari: de 8 a 18h. (aproximadament)

Preu: 60 euros

Material necessari: un martell especial per picar pedra, guants i ulleres de protecció.

Informació i reserves: comunicació@albetinoya.cat o al telèfon 938994812

 

Memòries Líquides.Veus dels safareigs, a Piera (Anoia)

dc., 23/01/2019 - 21:22

La biblioteca de Piera  (Anoia) programa dimarts 29 de gener la conferència cantada Memòries Líquides. Veus des dels safareigs, una proposta creativa de la comunicadora penedesenca Rosa Vendrell Miret. Es tracta d’un espectacle amb 1001 ingredients sobre les feines de rentar la roba de les nostres àvies i besàvies a rius, recs, basses i safareigs, quan rentar la roba era molt més que això. Aquesta proposta ja s’ha presentat a una vintena de municipis de Catalunya, com Terrassa   , Torà   Vilafranca del Penedès, Torrelavit, Argelaguer, Jorba, Mora la Nova, Cabrera de Mar o Ulldemolins (foto).

L’activitat reivindica la memòria històrica de les dones, recollida gràcies a les fonts orals. Un homenatge i record a les tasques invisibilitzades i gens valorades de les dones en el manteniment de la salut i el benestar de les famílies en èpoques dures i sense comoditats. Aquesta activitat inclou testimonis de dones que hi han rentat la roba; mostra d’objectes com coves, sabó, roba, llibres;  lectures en Veu Alta ; fotografies, videos i cançons. És un viatge per un món desaparegut en molts llocs, però ben viu en d’altres, com Tivissa, Dorres, Sóller, o Guàrdia de Noguera (foto)

Et venia la menstruació, et donaven els panyos i apa!!! Lolita Ros de Can Rossell

Vosaltres no us feu el càrrec de tot el que havíem de fer! Ara ho teniu tot molt pla. Pepita Ferrer del Pago

Esteu cremades, dieu. Doncs nosaltres estem recremades! Elvira Miret

Disfruto més anant el dilluns a rentar al safareig que anant a una funció de teatre. Pepa d’Olesa

 Recordo els abrics, els giraves del revés, els tenyies i ja tenies un abric nou! Maria de Cal Nen Xic

 El Mingo va fer la comunió vestit de mariner i després a mi em van fer un vestit de marinera. Hahaha!  Lola del Carrer de la Font

 A mi m’agradava anar a rentar roba al safareig del poble. Neus Català

Els llavadors eren el més semblant als diaris o les xarxes socials d’avui dia. Agnès Vidal. Autora de Fem Safareig

L’autora de Memòries Líquides, Rosa Vendrell Miret, és una professional polifacètica que ha afegit les cançons a les seves propostes i en aquesta conferència en cantarà algunes, relacionades amb la feina de la bugada i amb l’aigua. Com aquesta de la cantant Teresa Rebull, titulada El que m’agrada de l’aigua.

La xerrada a la biblioteca de Piera començarà a les 7 de la tarda, a l’Avinguda Gall Mullat, 7.

L’activitat és apta per a totes les edats.

El porró: de Poblet a Nova York

dc., 23/01/2019 - 14:12
Museu de la Vida Rural. C. de Montblanc, 35, L’Espluga de Francolí
Dissabte 26 de gener, 18.00 h

Rovira, Josep M., (2019) El porró: de Poblet a Nova York. El llarg viatge de l’atuell català més universal, Barcelona, Cossetània Edicions (Col·lecció El Tinter; 152), 176 p.

Des dels seus orígens a Poblet, al segle XIV, fins a les grans col·leccions internacionals de vidre, el porró ha estat la inspiració de poetes i literats, i d’artistes com Picasso, Miró i Matisse, a causa de la seva bellesa i excepcionalitat. El llibre fa un repàs a l’evolució que ha fet aquest atuell, des de l’edat antiga i la importància de beure a galet, fins a les propostes més contemporànies. L’obra permet aprofundir en un dels objectes típics catalans que més s’ha sabut reinventar i reinterpretar.

Josep M. Rovira i Valls (Cabra del Camp, Alt Camp, 1958), entusiasta del vidre i de la ceràmica popular, d’uns anys ençà s’ha dedicat a l’estudi del porró. És coautor de llibres com La cuina dels encants (2007), Monestirs reials a la Catalunya Nova (2008) i Enric Adserà Riba. 50 anys de trajectòria artística (2012). És autor de la monografia Fra Jaume Gener, el gran lul·lista de Santes Creus, i la seva relació amb Pere Daguí i Joan Bonllavi, publicada per l’Arxiu Bibliogràfic de Santes Creus (2018). És el director de la revista Cultura i Paisatge de la Ruta del Cister, on ha publicat nombrosos articles des de l’any 2005 fins avui en dia.

Patufet, on ets? Aureli Capmany (1868-1954). Exposició itinerant.

dc., 23/01/2019 - 11:10
CRAI Catalunya (Universitat Rovira i Virgili). Avinguda de Catalunya, 35, Tarragona
Del 25 de gener al 28 de febrer de 2019

Exposició que reivindica el llegat del folklorista autodidacta, escriptor i promotor Aureli Capmany en la cultura catalana a partir del personatge d’en Patufet, protagonista de la revista infantil dirigida per Capmany. L’activitat s’emmarca en el conjunt d’accions programades pel Govern amb motiu de la commemoració del 150è aniversari del seu naixement. La comissària de l’exposició i també de l’Any Capmany és Montserrat Garrich, autora del llibre Aureli Capmany, l’obra d’una vida i experta en la cultura catalana i en història de la dansa popular.

La tasca d’Aureli Capmany (1868-1954) a favor de la cultura catalana el va portar a publicar la col·lecció titulada Cançoner popular (1901-1913), que conté més de 100 cançons populars il·lustrades pels millors dibuixants de l’època. També cal destacar el Calendari de llegendes, costums i festes tradicionals catalanes (1951). Va ser un dels fundadors de l’Orfeó Català (1891) i de l’Esbart de Dansaires (1907), així com director de l’Esbart Català de Dansaires (1909). Per altra banda, fou el fundador i el primer director de la revista infantil En Patufet (1904) i va col·laborar en d’altres publicacions infantils. També és una figura cabdal per a l’estudi de la ciutat de Barcelona.

Capmany, de formació autodidacta, va portar a terme una tasca pedagògica important donant eines als mestres i professors per al reconeixement de l’ús de la cançó, la dansa, el teatre, la rondalla i la llegenda com a eines pedagògiques.

L’exposició s’estructura en deu apartats: Aureli Capmany i Farrés; En Patufet; Cançons, crits, orfeons i corals; Rondalles, contes, romanços i llegendes; Balls, danses, imatgeria festiva; Festes, costums; Sants, santes i mares de déu; Jocs, joguines; Barcelona; Gremis, confraries, oficis; Teatres, espectacles i titelles.

A l’exposició també es projecta un audiovisual que recorda la vida i la trajectòria de Capmany en diverses facetes. Tota la informació sobre el tema es recull en el catàleg de l’exposició.

Web commemoratiu de l’any Capmany

Biografies i música de banda a Amposta

dl., 21/01/2019 - 13:16

La conferència “La família Ruiz, la música a la sang”, que anirà a càrrec de Ferran Gómez i Caterina Zaragoza, iniciarà aquesta setmana la 8a edició del cicle de conferències “Biografies Ampostines”, que té per objectiu recuperar i divulgar les vivències i els treballs realitzats per persones destacades per la seva vinculació a la ciutat d’Amposta, a partir de la seva activitat en qualsevol aspecte, tema o àmbit (associatiu, científic, cultural, professional…) relacionat amb la ciutat,  i que són presentats bé per investigadors locals bé per familiars o col·laboradors seus.

La família Ruiz sens dubte ha contribuït amb les seves aportacions a conformar el que avui és la Societat Musical La Lira Ampostina, perquè hi ha estat vinculada, des del mateix moment de la fundació de l’entitat, el 1927. Agustí Ruiz Jornet en va ser soci fundador i membre de la seva primera directiva.

L’entrada a la conferència és gratuïta i oberta a tothom.

Organitzen: Museu de les Terres de l’Ebre, Campus Extens de la URV a Amposta i Ajuntament d’Amposta.

Col·labora: Diputació de Tarragona.

Data: 24 de gener de 2019.

Lloc: Sala d’actes del Museu de les Terres de l’Ebre.

Hora: 19.30h.

Més informació: Museu de les Terres de l’Ebre. Tel. 977 702 954 www.museuterresebre.cat

Pàgines